Logopedia z terapią komunikacji
Najważniejsze cele:
- zmniejszenie barier komunikacyjnych
- rozwijanie sfery emocjonalnej
- stymulowanie rozwoju mowy
- rozszerzanie procesów myślenia i pamięci
- doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie rytmu, tempa mowy
- kształtowanie czystej tonacji
- utrwalanie nabytych umiejętności artykulacyjnych
EEG Biofeedback
Najważniejsze cele treningów:
- zwiększanie możliwości intelektualnych oraz usprawnianie procesów poznawczych
- poprawianie efektywności pracy
- zmniejszenie napięć emocjonalnych
- poprawa samopoczucia i samooceny
- zwiększenie odporności na stres
- poprawa koncentracji uwagi
- treningi wpływają pozytywnie na ogólne funkcjonowanie uczniów między innymi dzięki zwiększeniu plastyczności mózgu
Tą metodą pracujemy z dziećmi:
- z problemami w nauce
- z problemami z koncentracją
- z problemami z zachowaniem
- z problemami z kontrolą emocji – niedojrzałością emocjonalną
- z zespołem nadpobudliwości psycho-ruchowej (ADHD)
- z pobudzeniem psychoruchowym
- z zaburzeniami pamięci i uwagi (AAD)
Terapia pedagogiczna
Najważniejsze cele:
- rozładowanie emocjonalnego napięcia i zmniejszenie poczucia lęku przed nauką oraz pokazanie, że może ona być źródłem przyjemności
- podnoszenie wiary we własne możliwości i osiąganie sukcesów
- usprawnianie funkcji psychicznych: pamięci, koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zadaniami i formułowana myśli w spójną, logiczną całość
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania, rozumienia poleceń, logicznego myślenia, prawidłowego kojarzenia
- utrwalanie zasad ortograficznych i gramatycznych i doskonalenie umiejętności posługiwania się nimi
- wdrażanie do samodzielności i samokontroli w kontakcie zadaniowym
- doskonalenie umiejętności w zakresie korzystania zprogramów multimedialnych
Gimnastyka korekcyjna
Najważniejsze cele:
- wyrobienie u ucznia nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
- wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo – więzadłowej kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej
- wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u ucznia
- opanowanie przez ucznia i rodzica wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą postawy ciała
Metody i Programy Pracy:
- metoda naśladowcza i zabawowo – naśladowcza
- metoda programowanego uczenia się
- program aktywności wg M.CH. Knill’ów
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
- metoda ruchowej ekspresji twórczej i terapii tańcem
- program NDT – Bobath
- integracja sensoryczna
Arteterapia
Najważniejsze cele:
- dostarczanie przestrzeni pozwalając tym samym na swobodę twórczą
- bezpieczny i akceptowany przez człowieka sposób wypowiedzi tego co jest trudne do opisania słowami
- odzwierciedlanie problemów i negatywnych emocji oraz pozwalanie na odreagowanie i wyhamowanie agresji, frustracji i wewnętrznych napięć
- obrazowanie osobowości ucznia
- rozwijanie zainteresowań i umiejętności gospodarowania wolnym czasem
- realizowanie zwierzeń i pragnień które nie mogą być spełniane w rzeczywistości
- kształtowanie umiejętności przeżywania pracy twórczej
- przegotowanie do odbioru sztuki plastycznej i ukształtowania w świecie kultury
Terapia z komputerem
Najważniejsze cele:
- doskonalenie umiejętności obsługi komputera – posługiwanie się myszką, klawiaturą, obsługa programów komputerowych,
- poruszanie się po Internecie;
- rozwijanie wszystkich funkcji psychofizycznych
- doskonalenie umiejętności liczenia, czytania, pisania, wypowiadania się, znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych;
- rozwijanie zainteresowań i umiejętności przy wykorzystaniu możliwości komputera;
- ukazanie wszelkich możliwości zastosowań i wykorzystania komputera w życiu człowieka;
- przygotowanie do bezpiecznego wykorzystywania komputera w życiu codziennym
Na zajęciach wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt:
- klawiatura Intellikeys
- myszka KidTrackColour
- myszka Big Track
- tablet i piórko graficzne
Dogoterapia
CELE w dogoterapii dostosowane są do indywidualnych potrzeb pacjenta. Ogólnie można mówić o ulepszaniu funkcjonowania fizycznego socjalnego , emocjonalnego i poznawczego.
Szczególną uwagę zwracamy na:
- usprawnianie funkcji motorycznych
- usprawnianie poczucia równowagi
- usprawnianie komunikacji
- rozwijanie koncentracji uwagi
- stwarzanie warunków do relaksacji
- rozwijanie wiary we własne możliwości i podnoszenie samooceny,
- obniżanie poziomu lęku i poczucia izolacji
- zwiększanie zasobu słownictwa
- rozwijanie pamięci krótko- i długoterminowej
- ułatwianie funkcjonowania w grupie
- gotowość do podejmowania wysiłku rozwojowego.
Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej lub grupowej.
Zajęcia dogoterapeutyczne odbywają się dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Terapeutycznym „Zawsze Razem”. Psy są szkolone, posiadają kartotekę badań i zabiegów okresowych, mają książeczki zdrowia i pozostają pod stalą opieką i kontrolą lekarza weterynarii Pana Piotra Ciszewskiego. W sali zajęć na dzieci czeka zawsze zdrowy i czysty pies, asystent-przewodnik psa oraz terapeuta.
Socjoterapia
Najważniejsze cele zajęć to:
- edukacyjne – obejmujące poznawanie różnorodnych zagadnień sprzyjających sprawniejszemu funkcjonowaniu społecznemu i radzeniu sobie z różnymi problemami
- rozwojowe – pozwalające na realizację potrzeb wieku rozwojowego i pomoc w pomyślnym rozstrzyganiu kryzysów rozwojowych
- terapeutyczne – dzięki osobistemu zaangażowaniu w sytuacje społeczne, uczestnicy zyskują doświadczenia korekcyjne i kompensujące zranienia, uwalniają związane z nimi napięcia emocjonalne i nabywają nowych umiejętności
- Zajęcia prowadzone są w oparciu o różne metody pracy z grupą z wykorzystaniem m.in:
- zabawy
- twórczości plastycznej
- gier integracyjnych i edukacyjnych
- muzykowania
- inscenizacji, scenek, psychodramy
- wyobraźni
- twórczości związanej z ruchem
- bajek, baśni i opowiadań